Portret Breda International Airport
Onlangs had ik het genoegen om een piloot te portretteren op Breda International Airport Seppe. De piloot had net zijn brevet gehaald. Het halen van een dergelijk brevet is niet zomaar iets. Het vergt een enorme hoeveelheid theoretische kennis en uiteraard moeten er heel veel vlieguren worden gemaakt. Dat juist deze piloot voor de lens stond is niet geheel toevallig. Hij is namelijk de broer van collega Martin Stevens, waar ik al meerdere projecten mee heb uitgevoerd. Toen Martin mij vroeg om zijn broer te portretteren in een hangaar vol vliegtuigen stond ik direct klaar. Je krijgt namelijk niet vaak de mogelijkheid om op dergelijke locaties rond te lopen en te mogen fotograferen.
Dit project is overigens een mooi voorbeeld van een situatie waar het uitlichten van de omgeving relatief veel tijd in beslag neemt ten opzichten van het uitlichten van de persoon zelf. Ten eerste moest de hangaar volledig ontdaan worden van vliegtuigen. Aangezien het hier om kostbare toestellen ging is dat geen klusje dat je even doet. Vervolgens ga je aan de slag met storende elementen, zoals een vieze vloer en allerlei attributen die in de weg staan. Dan is het tijd voor het toestel dat we in de achtergrond hebben gebruikt. Eerst positioneren en dan uitlichten, waardoor de lijnen van het toestel maximaal tot hun recht komen. Het toestel is uiteindelijk uitgelicht met 4 flitsers. Al deze voorbereidingen namen ongeveer 3 uur in beslag. Het uitlichten van de persoon en het maken van de uiteindelijke foto nam niet meer in beslag van 15 minuten. Ongeveer een halve dag werk voor een portret lijkt veel, maar door de goede voorbereidingen is nabewerking van de foto nauwelijks nodig.
Binnenkort zal ik meerdere berichten plaatsen over dergelijke projecten. Want stil zitten is geen optie, daar is mijn werk veel te leuk voor!
Sorry, the comment form is closed at this time.